KWPN Magazine | Wat maakt de KWPN-veilingen succesvol?
Het veilingplatform KWPN Auctions heeft in de loop der jaren enorme groei doorgemaakt. Een steeds groter internationaal koperspubliek weten het platform te vinden en de collecties bieden een fantastische etalage voor de fokproducten van KWPN-leden. Ook dit jaar ziet het platform weer een groei in internationale bezoekers en biedingen voor de Nederlandse paarden en de eerste sportieve referenties dragen bij aan de sterke reputatie van KWPN Auctions wereldwijd. Dit kan je als fokker leren van de succesformule van het platform.
In de afgelopen veilingen zijn er veulens en paarden verkocht naar vijftien verschillende landen. Naast Nederland zijn dat onder andere Spanje, Italië, Amerika, Frankrijk, Tsjechië, Zeden, Zwitserland, Ierland, en zelfs Qatar en Thailand. De populariteit van de Nederlandse veulens neemt zeker niet af en dat is niet zonder reden. Aan de steevaste hoge verkooppercentages liggen diverse oorzaken ten grondslag.
De markt is breder dan een strenge selectie
Wat de KWPN Online Veulenveiling onderscheidt van andere veilingen, is het feit dat deze gericht zijn op afzetbevordering. Het KWPN hanteert weliswaar als veilingorganisatie zeker een ondergrens, niet elk veulen wordt toegelaten in de veiling. Hoewel er wel een selectie is op correctheid, maat, formaat en model wordt er geen selectie gemaakt op basis van kwaliteit of pedigree, waardoor de resultaten niet één-op-één te vergelijken zijn met die van andere, commerciële veulenveilingen. Het verklaart wel de populariteit want (internationale) kopers krijgen op de veilingwebsite KWPN.auction de kans om talentvolle veulens voor eerlijke prijzen aan te schaffen. Alle veulens zijn bekeken door een KWPN-inspecteur en worden zijn klinisch gekeurd door een veterinair, zodat kopers van overal ter wereld met een gerust hart kunnen investeren. De internationale markt is namelijk breder dan de strenge selectie bij andere veilingen. Zo krijgt elk paard of veulen bij de KWPN-veilingen een eerlijke kans op een nieuwe toekomst.
Alle paarden goed op beeld gezet
Bij een deelname is de eerste stap de foto- en videodag die volledig door het KWPN verzorgd wordt. Goede video’s en foto’s zijn namelijk ontzettend belangrijk voor de succesvolle verkoop van paarden. Dat geldt zeker voor de internationale markt. Voor de fokkers wordt het zo makkelijk mogelijk gemaakt. Op de foto- en videodag zorgt een professioneel team dat het veulen optimaal gepresenteerd en vastgelegd wordt. Belangrijk is dat alle drie gangen goed op video zijn vastgelegd en dat de video ook een close-up van het hoofd en het lopen op de straat bevat, zodat de koper een reële indruk van de correctheid krijgt. Daarnaast worden tijdens het filmen ook goede foto’s ter promotie gemaakt. Beelden worden niet alleen verwerkt in langere veilingvideo’s, ook in korte ‘reels’ voor social media. Door slechts éénmaal op pad te gaan, wordt het veulen vervolgens middels een internationaal bereik aan de man gebracht.
Veel bereik bij een internationaal publiek
Voor elke veiling gaat een professioneel marketingteam aan de slag. Naast de advertorials en banners op diverse mediakanalen wordt er gebruikgemaakt van gerichte marketing in landen als Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Amerika, Polen, Zweden, Frankrijk en Spanje. In totaal wordt er in twaalf landen geadverteerd en dat werpt zijn vruchten af. Per veiling worden via Facebook en Instagram ongeveer 80.000 mensen bereikt en via Google komen daar nog eens 30.000 impressies per veiling bij. Dit jaar is elke collectiepagina gemiddeld 40.000 keer bekeken door ongeveer 10.000 unieke bezoekers. Het is voor de afzet heel belangrijk dat veel kopers de paarden en veulens via verschillende mediakanalen zien.
De juiste koper vinden
Gemiddeld genomen vertrekt twee-derde van de veulens op KWPN Auctions naar het buitenland. Dit jaar zijn er zeven veulenveilingen gepland en er zijn al diverse malen heel goede prijzen betaald, zo is de Extreme US-zoon Unar PJ voor een mooi bedrag van 20.000 euro verkocht naar het Verenigd Koninkrijk, werd de Nashville Star-dochter Una-Euphorbia voor 16.000 euro verkocht naar Zweden en bracht de Chacco-Blue-dochter Unaeda E.C.in de tweede veiling het mooie bedrag van 11.000 euro op. Enkel geregistreerde bezoekers mogen bieden en dit jaar heeft het platform op het bestand van rond 800 bieders nog eens meer dan 1.000 nieuwe geregistreerde bieders mogen inschrijven. Gemiddeld wordt er door hen bijna 400 keer geboden tijdens een veiling.
Het goede team achter je hebben
Het doel van de fokkers is om hun veulens te verkopen en het gehele proces verloopt heel transparant. Het inschrijfgeld is slechts 195 euro,exclusief BTW, en bij verkoop draagt de fokker een klein deel van 4% af aan KWPN Auctions. Het gemak en de individuele service maken de online KWPN-veilingen populair onder de fokkers, waarbij het veilingteam altijd goed bereikbaar is voor vragen. Ook de kopers waarderen de openheid en eerlijkheid van de KWPN-inspecteur en het team achter de veilingen.
Succesvolle referentie
In de loop der jaren zijn er al vele veulens via dit platform verhandeld. Eén van de paarden die nu successen boekt in de sport is de Carrera VDL-zoon Maximus Quantum Leap, die als veulen werd aangeschaft door Auke de Jong. “Zijn moeder Bolette TH had ik anderhalf jaar eerder drachtig verkocht, en de fokker had de merrie vervolgens met Carrera VDL laten dekken. Dat veulen kwam in de KWPN Online Veulenveiling en leek mij interessant. Omdat het een online veiling was, heb ik contact opgenomen met Wim Versteeg als inspecteur van het KWPN. Hij had de veulens allemaal gezien en gaf me zijn eerlijke mening over het hengstveulen. Ik weet het nog precies, Wim zei dat ie niet mooi was maar wel goed kon lopen. En dat is precies zoals Maximus als veulen was”, herinnert Auke zich. “Ruim twee jaar later heb ik hem laten vrijspringen om te kijken of hij interessant zou zijn voor de hengstenkeuring, maar ook toen moest ik constateren dat hij heel goed, maar niet mooi genoeg was. Zijn vermogen bleef me echt bij, en dat deed ons besluiten om hem te castreren en aan te houden voor de sport.” Die beslissing heeft Auke en zijn partner Petra Strikwerda geen windeieren gelegd, want Maximus Quantum Leap doet jaar in, jaar uit goede zaken.
Investeer in nieuw talent
“Als vierjarige hadden we hem thuis staan en ging ik af en toe naar Ernesto Canseco om te lessen. Zijn stalruiter Ruben Dario Ramirez is Maximus toen gaan rijden en heeft hem onder andere in de finale van de Blom Cup voor vierjarigen gereden. Als vijfjarige is hij daar volledig in training gegaan en heeft Ernesto hem in de Blom Cup en het WK in Lanaken gereden. Op een gegeven moment ging Ruben voor zichzelf beginnen in het zuiden van het land en heb ik Angelique Hoorn benaderd, zodat Maximus toch in de buurt kon blijven. Dat pakte gelijk heel goed uit en in de Blom Cup voor zesjarigen verdiende hij weer een uitnodiging voor het WK.” Inmiddels heeft Maximus zijn eerste internationale 1.40m-proef met goed gevolg afgelegd en onlangs wonnen ze nog 1.35m-proeven in Dronten en Tolbert. “Hij pakt alles goed op en we willen zeker nog proberen een paar stapjes hoger te komen, voordat we eventueel aan verkoop gaan denken. Als veulen was het een koopje in de veiling en we hebben al ontzettend veel plezier met hem beleeft.” Reden genoeg om nog eens vaker te investeren in een veulen van KWPN Auctions? “Zeker! Dat hebben we vier jaar geleden opnieuw gedaan. We waren op zoek naar een nakomeling van Don VHP Z en vonden die in de veiling. Deze merrie Porto Ella heeft dit jaar een veulen gebracht en we zijn haar nu aan het trainen voor de sport. Eens kijken of ze net zo ver kan komen als Maximus”, besluit Auke de Jong.
Dit is een artikel uit het nieuwste nummer van het KWPN Magazine. Wilt u graag meer artikelen lezen? Leden krijgen het KWPN Magazine, met daarin prachtige verhalen, interessante achtergrondartikelen, persoonlijke interviews en fokkerij-informatie, thuisgestuurd. Geen lid? Bestel dan het KWPN Magazine in de KWPN Webshop.
Tekst: Jenneke Smit
Foto Maximus Quantum Leap: DigiShots