“De klant ontzorgen in zijn kledingwensen, dat is wat Onori doet”
Sinds 1 januari 2021 is Onori Official Partner van het KWPN. Het bedrijf van de familie Vaessen uit Wezep verzorgt de kleding van KWPN-officials en medewerkers, daarnaast lanceerden ze een geheel nieuwe KWPN-merchandise collectie. Maar Onori Fashion & Gifts is nog veel meer dan teamkleding. Bij het grote aantal mogelijkheden dat Onori biedt, staan de passie voor kleding en een uitstekende service centraal.
Onori vindt zijn oorsprong al meer dan een eeuw geleden. De overgrootvader van Alfred Vaessen begon als marskramer, hij ging met zijn kleding langs de deuren. “Daar is uiteindelijk een winkel uit ontstaan met drie vestigingen, het is dus echt een familiebedrijf”, vertelt Alfred. “De passie voor kleding zit door onze hele familie verweven. Mijn ouders hadden een winkel in Wezep, ik ben bij hen in de zaak gegaan. Uiteindelijk zijn we met een kleiner segment naar een winkel in Harderwijk verhuisd. Daar heb ik 18 jaar lang een herenmodezaak gehad die de naam Hommage droeg. Ik verkocht kostuums en vrijetijdskleding in een hoog segment. Op doordeweekse dagen was het wat rustiger in de winkel, in die tijd ben ik gestart met een groothandel. Ik ging aan de slag met kleding voor bedrijfsuitjes, dat werd later beurskleding. Ons bedrijf groeide steeds verder door in alles wat met teamkleding te maken had.”
Paardensport
Niet alleen de passie voor kleding, maar ook de passie voor de paardensport vindt men terug bij familie Vaessen. Alfred reed zelf jarenlang fanatiek paard en trainde jonge hengsten bij Hengstenhouderij Pleijter. Het paardenvirus sloeg over op zijn dochters Carlijn en Lonneke. “Mijn dochters gingen fanatiek ponyrijden en deden het goed in de wedstrijdsport. Dat miste ik vaak; als je een herenmodezaak hebt, dan moet je daar op zaterdag zijn. Omdat ik de groothandel had ontwikkeld, besloot ik definitief te stoppen met retail en verder te gaan met de groothandel. Dat was een grote stap en een klap voor veel van onze klanten, met wie we een jarenlange band hadden opgebouwd.” Nadat Alfred stopte met de detailhandel en overging op de groothandel, is ook de naam gewijzigd. Het Franse Hommage, wat eerbetoon aan de man betekent, werd vertaald naar het Italiaans: Onori. “Onze groothandel groeide door, tot ons pand in 2014 werd verwoest door een grote brand. Na de brand lieten we onderzoeken in welke branche en productgroepen we sterk waren. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat we het goed deden in de automotive en productiebedrijven, maar ook in de hippische sport. Naar aanleiding van dat onderzoek is er specifiek voor de paardensport een bedrijfsplan geschreven. Dat plan hebben we uitgerold, het is ontzettend snel gegaan en heel succesvol geworden. We mogen vele grote concoursen aankleden zoals CHIO Rotterdam, Jumping Amsterdam, WK Jonge Dressuurpaarden en het NK Mierlo.”
Vijfde generatie
Inmiddels is ook de vijfde generatie van de familie Vaessen toegetreden tot het bedrijf. Dochter Carlijn was internationaal succesvol bij de Junioren, Young Riders en in de Lichte Tour. Daarnaast nam ze met haar Fossbury (Ampère uit Waikiki elite IBOP-drs sport-drs PROK van Sandro Hit, fokker E.J. Vroom-van Ameyden uit Apeldoorn) deel aan het Wereldkampioenschap voor Jonge Dressuurpaarden. Momenteel heeft ze drie paarden te rijden, wat ze combineert met haar werk voor Onori. “Ik heb eerst een bachelor Bedrijfskunde gevolgd aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, daarna heb ik hier een master Marketing gedaan. Mijn interesse in het bedrijf is er altijd al geweest, dus het was voor mij al lang duidelijk dat ik graag in het bedrijf verder wilde. Na mijn studie ben ik direct begonnen. Ik kan mijn eigen tijd indelen en rijd vaak voor ik naar kantoor ga, daardoor is het heel goed te combineren met de paarden. Ik vind dit werk ontzettend leuk, omdat ik er mijn creativiteit in kwijt kan. Ik heb daarnaast altijd al wat met kleding gehad, op het gebied van kleding en fashion houd ik alles bij. Het is heel mooi om te zien dat we een heel evenement aan kunnen kleden en iedereen er dan gestyled bijloopt.”
Emotie
De paardensport is een belangrijke tak van Onori, maar zeker niet de enige branche waarin het bedrijf actief is. “We ontwerpen bedrijfs- en promotionele kleding, denk hierbij aan de horeca, receptionisten of beurskleding, maar ook de echte workwear voor productiebedrijven. Daarnaast is de zorg een belangrijk onderdeel binnen Onori. Binnen de zorg maken we het onderscheid tussen dierenartsen en gezondheidszorg. De dierenartsen zijn weer op te delen in kleine huisdieren en de dierenartsen voor paard en koe. De laatste groep is vaak op zoek naar kleding die niet al te modieus is, maar wel functioneel en van goede kwaliteit. De dierenartsen voor kleine huisdieren dragen meer medische kleding. Al deze klanten kunnen we ontzorgen in hun kledingwensen, dat is wat Onori doet. De detailhandel is emotie met daarbij een goede service en het verrassen van de klant. Dat stukje emotie hebben we meegenomen naar de groothandel, dit zorgt ervoor dat we net een stapje verder gaan. Daarbij is het uniek aan ons bedrijf dat we al vanaf kleine aantallen volledig custom made kunnen leveren. Een klant kan er daarnaast voor kiezen om een standaardproduct te laten borduren of bedrukken met het eigen logo, of voor een customized product. Dat wil zeggen dat er iets kleins wordt aangepast, zodat de kleding perfect bij de huisstijl past. Een klein team van een ruiter, groom en eigenaar kan al bij ons terecht voor unieke teamkleding, die we altijd nog kunnen naleveren.”
Eindeloze mogelijkheden
Uniek aan Onori is dat vrijwel alles mogelijk is. “We luisteren heel goed wat de klant wil en maken dan verschillende ontwerpen”, vertelt Carlijn. “We hebben eigen designers, dus als er iets aangepast moet worden kunnen we dat direct regelen.” Alfred vult aan: “We willen weten wat de klant nodig heeft, over welke aantallen we praten en hoe snel het geleverd moet worden. Dan bekijken we of we een standaardartikel nodig hebben, een standaardstof of misschien een stof die nog helemaal voor het bedrijf geverfd moet worden. Daarbij sparren we met de klant en zijn we continu op zoek naar oplossingen.”
Niet alleen in kleding zijn de mogelijkheden van Onori eindeloos, Onori Fashion & Gifts staat ook voor unieke relatiegeschenken. “We spreken dan over relatiegeschenken in de breedste zin van het woord. Dat kunnen pennen en pepermuntjes zijn voor grote evenementen, maar ook hele luxe artikelen via theluxurygift.nl.”
Duurzaamheid
Onori levert niet alleen producten met kwaliteit en uitstraling, maar ook kleding die aan de hoogste eisen voldoet op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. De custom made producten van Onori worden voornamelijk geproduceerd in Portugal. “Deze fabrieken bezoeken we regelmatig om het productieproces en de stoffen te bekijken. We vinden duurzaamheid erg belangrijk, voor onszelf maar ook voor onze klanten. Het verven van een stof is het meest verontreinigende deel van ons productieproces. We werken daarom samen met partijen die het water van het verven reinigen door middel van enzymen. Het water wordt daardoor op een natuurlijke manier schoongemaakt en uiteindelijk stroomt er schoon water terug de rivier in.”
Jeugd
Voordat Onori Official Partner van het KWPN werd, werkte het bedrijf al jaren samen met JongKWPN. De kledingcollecties van het JongKWPN werden door Onori samengesteld en gesponsord. “Daar waar het kan, wil ik graag jeugdprogramma’s ondersteunen”, licht Alfred toe. “We werken daarom ook samen met scholen, we krijgen bijvoorbeeld stagiaires van Aeres Hogeschool in Dronten en op mbo-niveau werken we samen met het Deltion College in Zwolle. Zelf werden we in 2017 verkozen tot beste Leerbedrijf Handel van Gelderland in de sector mode, interieur, tapijt en textiel. Jeugd houdt je bedrijf jong en dat vind ik hartstikke leuk om te zien. Je moet constant open staan voor vernieuwing, die vernieuwingen komen bij de jeugd vandaan.”
KWPN-merchandise
Onori en KWPN sloegen de handen ineen om op 1 januari het partnerschap aan te gaan. Op de online KWPN Stallion Show werd de eerste collectie van Onori virtueel aan het publiek gepresenteerd. “We zaten midden in de coronatijd en er mocht geen publiek op de hengstenkeuring komen, maar het was erg leuk dat hier wel een modeshow werd georganiseerd. We zijn supertrots om te vertellen dat we partner van het KWPN zijn, het geeft erg veel vertrouwen als je zulke partijen mag kleden. Het KWPN is een visitekaartje voor ons bedrijf. Dat we zelf uit de paardensport komen, maakt de samenwerking nog mooier. De band met de sport hebben we in huis, maar ook bij de fokkerij zijn we betrokken. We weten waar het om draait in de hippische wereld. Naast de kleding voor de mens, kunnen we ook alle producten voor paarden samenstellen, zoals dekens, dekjes en stalgordijnen.” In de toekomst zal er ook voor de EPTM-merries een volledige lijn worden ontwikkeld. Momenteel zijn officials en medewerkers gekleed door Onori en is de merchandise online te bestellen. “We hebben nu een polo en een sweatvest in het assortiment”, licht Carlijn toe. “Die zijn zowel in navy als in wit verkrijgbaar, dus ook geschikt voor voorbrengers. Daarnaast hebben we een witte broek uitgebracht die een speciale coating en wasbehandeling heeft gehad. De broek is daardoor water- en vuilafstotend, erg handig op keuringen! Recent is er een nieuwe cap uitgekomen en een softshelljas. We zijn bezig om de collectie steeds verder te ontwikkelen, in het najaar zal er ook een hoody en technische set voor de ruiters bijkomen. Het KWPN-NA is tevens gestart met onze kledinglijn, daar gaan we nu ook mee aan de slag”, vertelt Carlijn ambitieus.
Alle KWPN-leden ontvangen twaalf keer per jaar het KWPN Magazine – In de Strengen. Wilt u deze ook ontvangen? Sluit dan een KWPN-lidmaatschap af en profiteer direct van alle lidmaatschapsvoordelen of bestel een los exemplaar in de KWPN Webshop.